Crossfitness handler om kernestyrke og kondition, som vi træner gennem varierede funktionelle helkropsbevægelser – ofte med kettlebells, vægtstænger, frivægte mm. Vi skaber en intens træningsatmosfære med musik og masser af motiverende tilråb. Du lærer mange af de teknisk svære øvelser som fx turkish get-up, thrusters og jerks, samt gymnastiske øvelser som fx pistols squats og handstand push ups.

En typisk crossfitness time vil bestå af en opvarmning, teknisk træning efterfulgt af en workout. Workouten er af kortere varighed og foregår med høj intensitet, og her kan sværhedsgraden være vekslende. Udover det arbejder vi også med trigger-point og mobilitetstræning.

Den fuldkomne atlet

I crossfitness handler det om at blive den fuldkomne atlet og kunne mestre mange tekniske øvelser indenfor styrkeløft, olympiske løft, gymnastiske øvelser, samt være god i styrke og cardio. Vi bestræber os på at blive bedre indenfor alle parametrene i løbet af undervisningen, og dermed kunne komme tættere på målet om at blive den fuldkomne atlet - dette igennem udfordrende og hårde træningspas.

Progression og teknisk svære øvelser

Crossfitness dyrkes af mange motionister verden over. Selvom det er en sportsgren, der kan kræve meget, hvis man ønsker at mestre alt indenfor sporten, så kan alle være med til crossfitness på Vejle Idrætshøjskole. Det vil sige, at vi starter med det fundamentale og arbejder videre derfra.

Timerne vil bestå af meget tekniktræning og ved endt forløb, vil du have tillært dig viden indenfor nogle teknisk svære øvelser især i de gymnastiske øvelser og olympiske løft. Der arbejdes med skaleringsmuligheder, således at hvis en øvelse bliver for svær, så laves der et alternativ.

Mette Bjerre

Crossfits mål er at skabe den fuldkomne atlet. Det er et stort mål, men hvor det fantastisk at give eleverne den mulighed, og de redskaber det kræver, at nå sådan et mål.

Jeg har selv dyrket og trænet andre i crossfit flere år, og jeg har selv oplevet, hvor store fysiske resultater man kan opnå ved at dyrke crossfit. Det er en sportsgren der kræver fordybelse og vedholdenhed. På trods af det vil man ofte kunne se og føle stor forskel efter et kortere crossfitness forløb her på VIH.

Karsten Lund

At lære sig selv, og sine begrænsninger at kende gennem styrketræning, har været et personligt mål for mig længe. At kunne undervise, teste og rådgive andre inden for dette felt, er bare en kæmpe bonus. Om det gælder Crossfit, smidighed, styrkeløft, eller en helt 4. ting, vil jeg elske at være med på både den korte og lange bane.